IBADAH

BERBAGI BERITA IBADAH

Kenapa Umat Islam mengelilingi Ka’bah? Silahkan Kita Perhatikan Jawapan dari Dr.Zakir Naik.

Dr.Zakir Naik adalah nama yg tidak asing lagi di seluruh dunia. Dirinya terkenal serta yang merupakan satu orang pakar dalam sektor perbandingan agama diperingkat antarabangsa. 

Ia sangat teramat ternama dengan teknik pidato dan debatnya yg amat mantap & berkesan, menggunakan dalil-dalil daripada Al-Quran dan hadis yg sahih juga beberapa kitab-kitab agama lain seperti kita Bible, kitab Veda, kitab Bhagwad Geeta, kitab Upandishads dan banyak lagi. 

Kembara dakwahnya serta nyatanya berkesan dan efektif bila forum ceramah beliau sentiasa menarik minat ribuan hadirin dari pelbagai latar belakang agama.


Dilahirkan pada 18 Oktober 1965 di Mumbai, India dirinya pun ternama dgn kebolehannya mematahkan hujah pihak lawan juga memberikan jawapan yg menyakinkan kepada persoalan-persoalan yg dikemukakan secara sepontan. 

Menjelang thn 2002, ia sudahpun memberikan lebih daripada 1000 ceramah di peringkat antarabangsa seperti di Amerika Syarikat, Kanada, United Kingdom, Arab Saudi, United Arab Emirates, Kuwait, Qatar, Bahrain, Oman, Afrika Selatan, Itali, Mauritius, Australia, Malaysia, Singapura, Hong-Kong, Thailand, Guyana (Amerika Selatan) dan tak sedikit lagi termasuklah ceramah ditempat asal dirinya sendiri; India. 

Di dalam setiap ceramahnya sudah pasti tak sedikit persoalan-persoalan diajukan kepadanya. Apa yg menarik kali ini penulis ingin berkongsikan dengan pembaca seluruh mengenai persoalan “Mengapa Umat Islam mengelilingi Ka’bah? Silahkan kita lihat jawapan dari Dr.Zakir Naik ini. 

Dalam sebuah forum terbuka yg dihadiri oleh ribuan orang dan disiarkan di Peace Tv, satu orang lelaki bertanya pada Dr Zakir Naik, mengapa umat Islam mengelilingi ka’bah kala haji dan umrah. Apakah ada alasan ilmiah dan logik disebaliknya? 
Saya ingin mengetahui tentang Ka’bah. Maksud saya, apa penjelasan secara kajian keilmuan dan logik pentingnya Ka’bah? Dan mengapa umat Islam mengelilingi Ka’bah?” 

Jawapan Dr. Zakir Naik Mengapa Muslim Mengelilingi Kabah 

Saudara ini bertanya dengan bagus. 

Apa pentingnya Ka’bah menurut kajian keilmuan dan logik? Dan mengapa umat Islam mengelilingi Ka’bah? 

Ramai orang bukan Islam beranggapan bahawa umat Islam menyembah Ka’bah. Saya sanggup memberikan jawapan saya dan nanti saya dapat memberikan jawapan secara ilmiah. 

Saya mampu satukan dgn. Menjawab soalan saudara dan menjawab orang bukan Islam yg lain atas kesalahfahaman ini. 

Ka’bah adalah kiblat, sama seperti firman Allah dalam Al Qur’an : 


وَحَيْثُ مَا كُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ 
“Dan di mana saja kamu berada, palingkanlah mukamu ke arah Ka’bah” (QS. Al Baqarah : 144) 


Dalam bahasa Arab, kiblat. Jadi Ka’bah hanya sebagai arah. Yang Merupakan contoh, misalnya sekarang kita sembahyang, beberapa orang menghadap selatan, ada yg menghadap utara, ada yg ke timur, ada yg ke barat. Ke arah mana yg kamu ikut? Jadi demi persatuan, kami menghadap terhadap satu arah Ka’bah. 

Jadi Ka’bah ialah kiblat kami. Tidak ada satu orang muslim pula yg pernah menyembah Ka’bah. 

Dan diwaktu peta geografi dunia perdana kali ialah muslim yg membuat itu perdana kali. Al Idrisi pada th 1154 yg membuat peta dunia, bahkan muslim yg membuat peta dunia itu, kutub selatan ada di atas dan kutub utara ada di bawah & Ka’bah berada di tengah-tengah. 

Sesudah Itu orang Barat meluncurkan kartografi (pengerjaan peta) dan mengubah kutub utara ke atas dan kutub selatan ke bawah, bahkan Ka’bah tetap terus berada di tengah-tengah. 
Jadi di bahagian mana juga kamu berada di dunia, seandainya kamu berada di utara menghadap ke selatan, bila kamu berada di timur menghadap ke barat, jika kamu berada di barat menghadap ke timur, jikalau kamu di selatan menghadap ke utara. Semua muslim di dunia menghadap terhadap satu arah adalah Ka’bah dan Ka’bah adalah kiblat. 

Saat Ini Ini, saat kamu bertolak umrah, waktu pergi haji, kita lakukan tawaf mengelilingi Ka’bah. Kita berlangsung mengelilingi ka’bah. Kenapa kami terjadi mengelilingi Ka’bah? Pada dasarnya adalah kerana Tuhan Pencipta. Dan Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam melaksanakan itu. 

Kamu bertanya, apa alasan logiknya? Ini tidak disebutkan dalam Quran & hadis. Bila aku merupakan orang yg berakal mau berfikir, kenapa kami berjalan mengelilinginya? Alasan yg boleh aku fikirkan yakni setiap lingkaran hanya miliki satu titik tengah. Kita berlangsung mengelilingi Ka’bah ialah untuk membuktikan bahawa hanya ada satu Tuhan. 
Kerana lingkaran hanya punya satu titik tengah tidak akan ada dua titik tengah. Jika kita terjadi mengelilingi Ka’bah yakni buat membuktikan bahawa hanya ada satu Tuhan. 

Dan pernyataan Umar bin Khattab radhiyallahu ‘anhu waktu mencium Hajar Aswad yg ada di Ka’bah, “Hajar aswad ini hanyalah batu yg tidak mampu memberikan kebaikan dan keburukan. Aku menciumnya kerana melihat Nabi menciumnya.” Jadi tidak ada muslim yg menyembah Ka’bah. 

Bahkan di zaman Nabi, ada sahabat yang melantunkan azan diatas Ka’bah. tidak ada orang yg menyembah sesuatu dahulu berani berdiri di atasnya. 
Jadi Ka’bah adalah kiblat, hanya arah. Bukan disembah.
Share this article :
+
Previous
Next Post »
0 Komentar untuk "Kenapa Umat Islam mengelilingi Ka’bah? Silahkan Kita Perhatikan Jawapan dari Dr.Zakir Naik. "