IBADAH

BERBAGI BERITA IBADAH

15 Manfaat Sujud Di Dalam Solat.Ini Ulasannya...


Pakar sains mengemukakan sujud disaat solat yaitu disaat manusia paling menggalakkan system pernafasan & mengembalikan kedudukan organ ke tempat asalnya. Yakin atau tidak, berikut merupakan hikmah yg diperoleh daripada tindakan bersujud diwaktu sembahyang. 
Berikut yaitu 15 Kelebihan Sujud Di Dalam Solat. Mudah-mudahan ia akan memotivasikan diri utk tak meninggal solat wajib & mengejar berbuat solat sunat. 

1.Membetulkan kedudukan buah pinggang yg terkeluar sedikit daripada tempat asalnya. 
2.Membetulkan peranakan yg jatuh. 
3.Melegakan sakit hernia. 
4.Melegakan paru-paru daripada ketegangan. 
5.Mengurangi kesakitan bagi pesakit apendiks atau limpa. Kedudukan sujud dalam solat merupakan paling baik buat berehat & menyeimbangkan bagian belakang badan. 
6.Mempermudah bagian pelvis. 
7.Memberi dorongan agar gampang tidur. 
8.Menggerakkan otot bahu, dada, leher, perut juga punggung waktu akan sujud & bangun daripada sujud. – Pergerakan otot ini dapat menjadikan ototnya lebih kuat & elastik, dengan cara berulang &  serta dapat melancarkan peredaran darah. 
9.Bagi perempuan, pergerakan otot itu menjadikan buah dadanya lebih baik, enteng berfungsi utk menyusui bayi & terhindar daripada sakit buah dada. 
10.Sujud pun bisa mengurangi kegemukan. 
11.Pergerakan bagian otot selagi sujud pun bisa memudahkan perempuan bersalin. organ peranakan enteng kembali ke tempat asal juga terhindar daripada sakit gelombang perut . (Convulsions). 
12.Organ terpenting yaitu otak kita pun dapat menerima banyak asupan darah & oksigen. 
13.Mengelakkan pendarahan otak apabila tiba-tiba menerima penggumpalan darah ke otak dengan cara kuat & mengejut serta terhindar penyakit tersumbatnya darah & sebagainya. 

Dari sisi psikologi juga, sujud membuatkan kita merasa rendah diri di hadapan Yg Maha pencipta sekaligus mengikis sifat angkuh ,riak takbur dsb. 

Manakala dari segi perbuatan serta, kesan sujud dalam solat yg lama akan menambahkan kemampuan aliran darah ke otak yg bisa menghindarkan dair kepala pusing & migrain, menyegarkan otak dan menajamkan akal fikiran. 

Subhanallah.. inilah kekuasaan Allah SWT.. 

Berbagi terhadap seluruh apabila kamu sayangi
Islam..

Like & Berbagi
Share this article :
+
Previous
Next Post »
0 Komentar untuk "15 Manfaat Sujud Di Dalam Solat.Ini Ulasannya..."